torsdag 24 mars 2011

Dags igen...

 

Ja, förlåt mig så hemskt mycket för mitt opassande beteende.
Jag inser att det var en tag sedan jag skrev något i bloggen.. Okej då! Man kallar det kanske en evighet.
Men jag har känt tvånget till att följa upp listan som jag publicerat (sisådär två inlägg) och genom att hålla mig undan bloggandet, trodde jag att jag kunde ignorera det. 
But there has been some complainings...
Min kära vän, sa tydligt till mig igår - "Börja blogga igen!". Signalen kunde inte varit starkare än så. 
Uppenbarligen, för här sitter jag ju nu. Eller  ja, halvligger på köksstolen, ganska skönt, men egentligen inte, sammanfattningsvis en typiskt Anna-ställning. Men det var bara en liten parantes.
Som förstått, så kommer jag inte längre blogga om mina dagar och etc, utan om saker som faktiskt beror just mig och när jag har lust till det, då det är på just mig fokus ligger på denna blogg. Konstigt vore ju annars, då det är just 'min' blogg.

Jag har blivit frälst i att baka. Det är som en drog. Cupcakes, tårtor, macarons, idéerna bara sprudlar. Nu så här på våren med, när alla fyller år, vad är då inte mer perfekt än att ge bort dessa små underbara bakverk!
Måste säga att macarons (se bild) var otroligt kämpiga att göra, för en minut mer eller mindre i ugnen spelar faktiskt roll, vilket jag fick bekänna då endast 30% av mina maränger klarade av bortplockningen från plåten. Tragiskt, att förstöra så många ingredienser... Och inte minst sagt omiljövänligt!
Tycker däremot att de är alldeles för söta för min smak, så jag föredrar nog faktiskt cupcakes, eller ett hederligt äpple. Egentligen är jag inget kak-fan, men det är så kul att baka, oh yes indeed.
Sedan vill jag passa på att lägga upp en bild på detta underbaka kakfat från Jelly Bean, som jag önskar mig så innerligt (tillsammans med alla saker i Önska-butiken). Detta ska jag bannemig ha, för hur underbart är det inte att kunna servera kakor på ett etagefat? Åh, det skulle vara något..

Grundrecept mandelkakor
4 st ekologiska äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker


Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula
Några droppar valfri hushållsfärg


Hallonmacarons
Röd hushållsfärg
2 msk hallonsylt
- - -

1. Mandelkakor
Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.
3. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.
4. Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker.
5. Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med eller bakplåtspapper. Blir smeten för rinnig, så att den inte behöver tryckas ut ur spritsen, har du troligtvis inte vispat äggvitorna tillräckligt, bara att börja om!
6. Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.
7. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12(fast i min ugn var 14 minuter mer perfekt) minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.
8. Dra bort bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna. Tips! Låt kakorna svalna minst 20 minuter på pappret, annars blir det väldigt svårt att få loss dem.
9. Smörkräm
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
10. Vispa ner äggulan.
11. Färga med karamellfärg och smaksätt med valfri smak/essens.
12. Spritsa ut krämen på undersidan av 25 mandelkakor.
13. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.
14. Rosa - hallonmacarons
Färga macaronsmeten med röd hushållsfärg.
15. Smaksätt krämen med 2 matskedar hallonsylt.

Inga kommentarer: